Jimmy Creed (06-05-2007)

Bos en Duinschool, Bloemendaal

Gisteren 4 april 2013 was ik met Jim en de andere ouders die een kind met Downsyndroom hebben op de Bos en Duinschool en Margje bij een interessante lezing van Erwin Wieringa over ongewenst gedrag en eigenlijk ging het ook over inclusie.

Hij liet een stukje uit de documentaire 'Educating Peter" zien waarin een klasgenootje van Peter (een jongen met Downsyndroom) het volgende zei:

"You think that you're teaching Peter things but really Peter is teaching you things. And we might be teaching him stuff like how to do things but he's teaching us more how to think and how to react at other problems" (op de hoogte van 24 minuten in de documentaire)

Vervolgens gebeurde er vanmiddag iets met Jimmy wat laat zien dat zijn denken anders is en wij soms duidelijker moeten zijn in onze communicatie. Ik liep richting het schoolplein en zag dat Jimmy zijn klas al naar binnen was en Jimmy nog in de zandbak zat. Monique (van de peuterspeelzaal) riep naar Jimmy: "Jimmy naar binnen." Jimmy reageerde niet en bleef lekker in de zandbak zitten scheppen. Toen liep de moeder van T. naar Jimmy en vroeg: "Ga je mee naar binnen?" Waarop Jimmy reageerde: "Nee, naar huis." De moeder van T. legde uit (gaf een goede rede om naar binnen te gaan) dat hij dan toch eerst zijn tas moest halen. Dat vond Jimmy een goed argument en ging vervolgens naar binnen. Ik had me achter een paal verscholen zodat hij me niet zag. Vervolgens haalde ik hem op uit school en Petra vertelde dat ze hem eerder verteld had: "We gaan eerst buiten spelen en daarna naar huis." en dat hij daarom niet naar binnen wilde en bleef zeggen tegen de moeder van T. dat hij naar huis ging. Petra reageerde gelijk dat ze de volgende keer ook moet zeggen dat ze na het buitenspelen naar binnengaan (en dan naar huis.) Sommige dingen die voor ons logisch zijn zijn niet altijd logisch voor kinderen.

Gedrag is communicatie en soms moeten we dus naar onze eigen communicatie kijken om gedrag van een kind te veranderen.