Jimmy Creed (06-05-2007)

Bos en Duinschool, Bloemendaal

Hieronder kijkt Jimmy samen met Heidi specifieker naar de woorden en wordt er auditief nadruk gelegd op de laatste letter. Hij pakt het al aardig op. In opdracht werken wil hij nog niet altijd en houdt graag zelf de regie in handen.

Jimmy leest samen met Isadora uit eigen gemaakt boekje. Jimmy heeft de tekeningen in het boekje zelf getekend. Hij herhaald door mee te lezen meer woord zinnetjes "dag beer, dag paard" en oefent hierdoor het gebruik van langere zinnen. Hij heeft door het lezen (kameel) een aanknopingspunt om spontaan iets te vertellen. Hij herinnerd zich de kameel in Artis en vertelt aan ons dat de kameel bulten op zijn rug heeft. In het volgende filmpje zie je dat andere kinderen zichzelf ook woordbeelden aanleren zonder dat we er zo van bewust zijn.

Jimmy leert eerst onderscheid te maken tussen tekst en geen tekst. We begonnen met Bumba en papa. Vervolgens is hij bezig met het matchen, kiezen en benoemen van deze twee woorden. In het volgende filmpje zie je hoe dit verder wordt uitgebouwd met meer-woord-zinnen.

Hierboven zie je hoe Jimmy via de methode Leespraat meerdere woorden herkent en zijn spraak verbeterd. In het volgende filmpje zie je hoe Jimmy zich verder ontwikkelt naar meer woord zinnen.